Het succes ligt op straat - Hoe bereik je jongeren in achterstandswijken?

8 november 2011 - LantarenVenster, Rotterdam

Hoe bereik je jongeren uit achterstandswijken? Een prangende vraag voor gezondheidsbevorderaars en welzijnswerkers. In de media worden de jongeren van nu, ook wel bekend als generatie Z, vaak neergezet als ‘social media verslaafden’ en ‘ongeïnteresseerd’. Maar klopt dat wel? Schuttelaar & Partners liet de aanwezigen bij dit Maatschappelijk Café een kijkje nemen in de belevingswereld van jongeren. Jongeren van Thuis Op Straat Rotterdam lieten zien wat hen bezig houdt, wat zij cool vinden en wat niet. In combinatie met drie bevlogen inleidingen en een levendig debat werd het publiek geprikkeld om met een andere bril naar gezondheidsbevordering te kijken.

Gio Martodikromo van Thuis Op Straat (TOS) Rotterdam werd gekozen tot beste debater van de avond. Hij kreeg de lachers verschillende keren op zijn hand door zijn scherpe vergelijkingen, bijvoorbeeld over de eigen keuze die jongeren hebben: “Ja, er is veel verleiding van ongezonde dingen. Maar je hebt altijd een keuze. Bij een bank is veel geld aanwezig en dat neem je toch ook niet mee?”.

‘Het succes ligt op straat’ was het laatste van twee Maatschappelijke Cafés over gezond leven in de stad, georganiseerd door Schuttelaar & Partners in samenwerking met ZonMw en RIVM Centrum Gezond Leven.

Sprekers

Mohamed Sini
Bjurn Kolbeek
Ton Huiskens

Wie iets niet heeft kan het ook niet geven

Gio Martodikromo van Thuis Op Straat (TOS) Rotterdam werd gekozen tot beste debater van de avond. Hij kreeg de lachers verschillende keren op zijn hand door zijn scherpe vergelijkingen, bijvoorbeeld over de eigen keuze die jongeren hebben: “Ja, er is veel verleiding van ongezonde dingen. Maar je hebt altijd een keuze. Bij een bank is veel geld aanwezig en dat neem je toch ook niet mee?
Het succes ligt op straat’ was het laatste van twee Maatschappelijke Cafés over gezond leven in de stad, georganiseerd door Schuttelaar & Partners in samenwerking met ZonMw en RIVM Centrum Gezond Leven.

Jongeren zijn bezig met leven, plezier maken!

De reputatie van zorgverzekeraars is niet goed. Op social media spreken jongeren over ‘klote verzekering’ en ‘geldtrekkers’. Het is lastig uitleggen dat een groot gedeelte van het geld niet naar ons, maar naar de zorg gaat. Door het stijgen van de zorgkosten moeten wij impopulaire maatregelen nemen. Bij Zilveren Kruis Achmea hebben we daarom ook een groot belang bij gezonde burgers. Samen met partners, waaronder Jongeren Op Gezond Gewicht (JOGG), werken we hier aan.
Als marketeer bij Take Care Now, het jongerenmerk van Agis, had ik ook een ander belang: het verkopen van polissen aan jongeren. Wat ik geleerd heb is dat jongeren helemaal niet bezig zijn met ziekte of dood. Ze zijn bezig met leven, plezier maken! Ze voetballen, gaan naar festivals en besteden veel tijd aan sociale media. Op deze plekken moet je hen aanspreken. Zo was Take Care Now aanwezig op muziekfestivals om daar gehoorbescherming aan te bieden. Bij het aanspreken van de jongeren is een goede toon van belang. Je bént geen jongere, dus gebruik hun taal ook niet, dat is niet geloofwaardig. Eventuele rolmodellen, Take Care Now heeft bijvoorbeeld Stitchy op Facebook, kunnen deze taal wel gebruiken. En niet alles werkt, maar aan de vele ‘Likes’ op Facebook is toch wel af te leiden dat we de jongeren weten te prikkelen met onze activiteiten.

Vind het juiste touwtje!

Er wordt in Nederland vaak over kansarme gezinnen of achterstandswijken gesproken. Verschrikkelijk! Ik geloof er niet in. In Nederland krijgt iedereen kansen. Het gaat erom of je die kansen pakt. En dat gaat om wilskracht. Zielig zijn is ook een keuze.
Elke wijk en elke persoon is in beweging te krijgen. Kijk, luister en zoek waarmee je mensen kunt motiveren. Bij de woorden ‘gezondheid’ en ‘ziektepreventie’ gaat het bij mij meteen jeuken. Daar zijn jongeren helemaal niet mee bezig. Dus jongeren hierop aanspreken werkt natuurlijk niet. Zoek uit aan welk touwtje je wél kunt trekken om mensen in beweging te krijgen. Wat kun jij hén bieden? Daag mensen uit! Beloon bijvoorbeeld voor verandering in leefstijl.
Het goede touwtje vinden is niet gemakkelijk. En vooral jongeren experimenteren graag, dat houd je niet tegen. Het wordt pas een probleem als jongeren in ongezond gedrag blijven hangen. Maar er zijn altijd mogelijkheden, kenniet bestaat niet. Je hebt begeestering nodig. Droom, en neem mensen mee in je droom!

Uitkomst stellingen

  1. De industrie heeft teveel greep op onze jeugd.

    Eens - De ongezonde verleiding is te groot. En daar zorgt de industrie voor.
    Oneens - Laten we niet de slachtofferrol innemen, maar laten we van de industrie leren hoe zij hun producten verleidelijk maken!
    80% voor
    20% tegen
  2. Gezondheidsbevorderaars moeten minimaal de helft van hun werktijd fysiek in de wijk aanwezig zijn.

    Eens - Een gezondheidsbevorderaar moet weten hoe de wijk in elkaar steekt. Contact maken. Zien, voelen, begrijpen.
    Oneens - Een gezondheidsbevorderaar moet zijn doelgroep begrijpen. Maar de helft van de tijd is teveel, wanneer moet je dan je middelen ontwikkelen? Houd contact via je peers in de wijk.
    90% voor
    10% tegen
  3. Gezondheidsbevorderaars zijn in staat de kloof naar mensen in achterstandswijken te overbruggen.

    Eens - Ik ken goede leerkrachten en welzijnswerkers die dit kunnen!
    Oneens - Gezondheidsbevorderaars zélf kunnen dit niet. Maar dit is ook niet nodig: peers in de wijk kunnen deze kloof dichten.
    10% voor
    90% tegen
  4. Gezond leven is leuk.

    Eens - Wat is er leuker om je lekker in je vel te zitten, uitgerust te zijn, een mooi figuur te hebben?
    Oneens - Pubers zijn rebels, willen ongezonde dingen uitproberen. Gezond leven is toch geen zak aan?!
    70% voor
    30% tegen
  5. Jongeren zijn zélf verantwoordelijk voor gezond gedrag.

    Eens - Ja, jongeren weten heus wel wat gezond is. En dan heb je de keuze: neem ik brood mee naar school of koop ik een roze koek in de pauze.
    Oneens - Hoe kan je een jongere nou verantwoordelijk houden als de verleiding voor ongezond gedrag overal aanwezig is?
    80% voor
    20% tegen
  6. Wetgeving werkt beter dan voorlichting.

    Eens - Het rookverbod en de accijnzen op roken werkten veel beter dan jarenlange voorlichting.
    Oneens - Alleen als mensen intern gemotiveerd zijn veranderen ze hun gedrag duurzaam. Interne motivatie bereik je met voorlichting, niet met wetgeving.
    40% voor
    60% tegen

Partners

  • http://www.rijksoverheid.nl/ministeries/vws
  • http://www.schuttelaar.nl
  • http://www.zonmw.nl